Henning Mankell: «Hånden»

uten navn Etter «Den urolige mannen» hadde jeg vel ikke trodd at det skulle dukke opp ytterligere en bok om godeste Kurt Wallander. Men den gang ei. «Hånden» er en bok som kronologisk sett bør leses før «Den urolige mannen», og den er en liten og tynn bok som vel kan betegnes som en kort roman eller en litt lang novelle.

I boka er Wallander bestemt på å flytte ut fra leiligheten i Mariagatan i Ystad og å kjøpe seg et hus på landet. Via kollegaen Martinsson får han vite om et gammelt hus som skal selges, og han velger å ta en titt. Der snubler han bokstavelig talt over en kriminalsak. Riven han tror han snubler i, viser seg ikke å være en rive, men skjelettet av en hånd som stikker opp fra jorda. Det viser seg at liket har vært begravet der i flere tiår, og etterhvert finner etterforskerne nok et nedgravd lik i samme hage. Men hvem er det som er nedgravd der? Ingen er savnet som kan passe med funnene som er gjort. Wallander og kollegaene må gå langt tilbake i tid for å løse mysteriet.

Jeg er litt usikker på hva jeg egentlig synes om boka. Men det var et svært gledelig gjensyn med Kurt Wallander, som er en av mine favoritter! Å lese bøkene om ham var vel egentlig det som gjorde at jeg ble ordentlig bitt av krimbasillen en gang for ganske mange år siden. Denne boka her når etter min mening ikke opp sånn rent handlingsmessig i forhold til for eksempel «Et skritt etter» som vel er en av mine desiderte favoritter i serien. Det kan godt hende det er bokas omfang som har skylden i det, hva vet jeg. Takk til Gyldendal Norsk Forlag som sendte meg boka!

3 responses to “Henning Mankell: «Hånden»

  1. Jeg så et glimt av boken i hånden til en låner og tenkte med en gang at den må jeg lese. Jeg liker også virkelig godt Kurt Wallander!

  2. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2015 | Anitas blogg

  3. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2016 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!