Jørgen Brekke: «Nådens omkrets»

uten navnSå har jeg lest ferdig «Nådens omkrets» av Jørgen Brekke, et for meg ukjent navn innen kriminalromanens verden. Og dette ga mersmak. Jeg har jo sett at det er et par titler til som har kommet ut fra samme forfatter, som jeg ikke har lest enda.

Året er 1528. En ung, omreisende munk har et kort opphold i Bergen før han drar videre nordover i Norge. Med seg fra Bergen tar han blant annet et utvalg kniver. Nesten fem hundre år senere dukker det opp et flådd lik på et museum i Richmond, Virginia, og enda et i et bokhvelv i Trondheim. Begge disse hendelsene ser ut til å ha tilknytning til en gammel, forunderlig tekst skrevet på pergament.

I Trondheim, rundt de tider at liket i bokhvelvet blir funnet, kommer politietterforsker Odd Singsaker tilbake på jobb. Han har vært sykemeldt i et år etter en kreftoperasjon. Nå får han denne svært makabre og, må jeg innrømme – kvalmende saken i fleisen.  På den andre siden av Atlanteren, i Virginia, bedriver Felicia Stone etterforskning av saken vedrørende liket som blir funnet på museet. Tilfeldigheter og samarbeid fører disse to etterforskerne sammen.

I det hele tatt; dette er en spennende bok! For meg tok det litt tid for historien liksom tok av, men deretter var det full rulle – uten at jeg  skal røpe mer av handlingen. Men høyt tempo og makabre detaljer er det nok av. Det som kanskje irriterer litt, er at man nok en gang møter politietterforskere av det skadeskutte slaget. Men jeg er ikke mer skremt enn at jeg skal lese flere bøker av Jørgen Brekke.

7 responses to “Jørgen Brekke: «Nådens omkrets»

  1. Har lånt med meg den hjem en gang i fjor,men fikk ikke lest den før jeg måtte levere den tilbake. Men nå skal jeg sannelig prøve meg på den igjen:)
    bra omtale:)

  2. Dette er Brekkes første , og det er komme to til etterpå med Odd Singsaker. Jeg liker disse bøkene veldig godt. Og så har jeg bodd mange år i Trondheim da..;)

  3. Artig sammentreff, jeg begynte nettopp på 2’ern i kveld. Likte Nådens omkrets veldig godt jeg også, så lånte med meg Drømmeløs som påskelektyre fra biblioteket tidligere i uka. Jeg har bodd i Trondheim i nærmere 10 år nå (hvor ble årene av….?), og synes det er ekstra stas med bøker med mye handling herfra.

  4. Jeg liker virkelig godt Jørgen Brekkes bøker. Det vil si at jeg har lest de to første og venter på å få lese Menneskets natur, som er den tredje og siste. Han har en måte å skrive krim på som jeg liker veldig godt.
    Ønsker deg en riktig fin Påske! Klem!

  5. Tilbaketråkk: Smakebit på søndag: “Drømmeløs” av Jørgen Brekke | Anitas blogg

  6. Tilbaketråkk: Jørgen Brekke: “Drømmeløs” | Anitas blogg

  7. Tilbaketråkk: Nådens omkrets av Jørgen Brekke | Lottens Bokblogg

Kommentarer er alltid hyggelig!