Harlan Coben: «The Woods»

Det er flere jeg kjenner som har anbefalt meg å lese bøker av Harlan Coben. Og jeg lastet ned denne med ambisjoner om å lese den i sommer. men så ble det ikke noe av før vi var på Gran Canaria i høstferien. Og snakk om perfekt ferielektyre!

I «The Woods» (norsk tittel «I den skogen») møter vi New Jersey-statsadvokaten Paul «Cope» Copeland», 38 årig enkemann og far til en datter på seks år. Han har nylig mistet sin far, som var russisk immigrant. For 20 år siden ble Pauls liv endret. En kveld forsvant søsteren hans, Camille, fra en sommerleir sammen med tre andre ungdommer. To av dem ble funnet myrdet, men de to andre, blant dem Camille, var forsvunnet uten et eneste spor. Den kvelden var Paul leirvakt, og han har aldri glemt at han slurvet med jobben sin akkurat da. Og nok en gang skjer det merkelige ting: En av de forsvunne ungdommene, Gil Perez, som nå er en voksen mann, blir funnet myrdet. Betyr det at Pauls søster Camille også kan være i live? Gils foreldre nekter imidlertid bestemt at dette dreier seg om sønnen deres, mens Paul mener å konstatere at de lyver. Samtidig forbereder Paul en stor rettssak, der faren til en av de siktede er fast bestemt på å redde sin sønn fra straffeforfølgelse. Koste hva det koste vil. Fordi Paul er lite samarbeidsvillig, begynner denne farens medhjelpere å grave også i Pauls fortid, og det de finner ut kan knyttes nært opp til det som hendte i skogen den kvelden og natten.

Joda, dette var krimmen sin det! Egentlig begynte jeg å lese boka «for å se hvordan den var». Og så ble jeg så positivt overrasket. Det var mildt sagt vanskelig å legge «The Woods» fra seg, og spenningen holdt seg på topp gjennom hele boka. Jeg synes også at språket og dialogen var veldig bra. Fint å oppdage nye forfattere, for selv om «alle andre» liker bøkene er det jo dermed ikke sagt at jeg gjør det… Men her gjorde jeg det altså, og jeg har mange fine Coben-bøker å se fram til i høst og vinter… Perfekt!

5 responses to “Harlan Coben: «The Woods»

  1. Så bra at du ikke ble skuffet 🙂 Hvis jeg husker riktig var dette den første Harlan Coben boken jeg leste, og det har blitt mange siden. Spesielt liker jeg Myron Bolitar serien, så hvis du skal lese mer Coben bøker vil jeg anbefale deg å ta en titt på dem 🙂

    – Katrine

  2. Takk for både spennende og skremmende boktips – fikk både lyst til å lese den og ikke lyst til å lese den. Pleier å styre unna uhyggelige historier, men ikke uvanlig har noen av de iblant en viss tiltrekningskraft.

    Ha en fortsatt fin weekend!

  3. Så herlig med en uke på Gran Canaria!
    Og så er det så gøy å lese en bok som overrasker positivt og er vanskelig å legge fra seg, når spenningen holder seg gjennom hele boken er det et tydelig tegn på god krim 🙂

  4. Tilbaketråkk: Blogghopp: De beste i 2012 « Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!