Jussi Adler-Olsen: «Marco-effekten»

uten navnJussi Adler-Olsen er en av mine desiderte favoritter. Jeg elsker å lese god krim, og det er ikke mange forfattere innen sjangeren som når opp til ham – etter min mening. Derfor var det fint at det endelig var min tur i bibliotekkøen, selvpålagt innkjøpsstopp som det er her i gården. Hvor vellykket nevnte strategi er – se, det er en helt annen sak. Nok om det. Over til «Marco-effekten», som er bok nummer fem i serien om avdeling Q sitt heller uortodokse team.

Som tittelen sier, innehar en gutt ved navn Marco en av hovedrollene i boka. Marco  er tidlig blitt tvunget inn på en kriminell løpebane med lommetyverier, innbrudd og tigging av sin onkel Zola, som er overhodet for «klanen». Marco er svært flink, men han hater alt Zola står for. En dag finner Marco ut at familien vil gjøre ham til krøpling for å øke tiggerinntektene, og dermed ser han ingen annen utvei enn å komme seg vekk  – fortest mulig. Han rømmer, og takket være at han er dyktig greier han å holde seg usett. Realitetene innhenter ham imidlertid da han noen måneder senere ser en plakat av en savnet mann. Denne mannen har han sett like ved klanens hus. Dermed vet Marco at de som jager ham, aldri vil gi opp. Han må rett og slett kjempe for livet sitt. Zola er på sporet av ham. I avdeling Q jobber Carl, Assad og Rose med en sak som handler om korrupsjon og forbrytelser helt opp på ministernivå og inn i den afrikanske jungelen. Denne saken har også forbindelse med Marco og «klanen».

Det var ikke akkurat noen skuffelse å lese denne boka – den var til tider neglebitende spennende og meget vanskelig å legge fra seg. Men, en bitteliten innvending; kanskje kunne Adler-Olsen ha skrevet litt mindre om Marco og litt mer om avdeling Q? Det er rett og slett gøy å lese om Carl, Assad (hvem er han – egentlig?) og Rose, samspillet og dialogene deres. Mye å glede seg til for de som ikke har lest boka, altså.

Omtalene mine av de andre bøkene om avdeling Q:
«Kvinnen i buret»
«Fasandreperne»
«Flaskepost fra P»
«Journal 64»

12 responses to “Jussi Adler-Olsen: «Marco-effekten»

  1. Gleder meg til å lese denne! Må bare først få tak i Flaskepost fra P og Journal 64. Leser dem på Kindle og både amerikanerne og britene er kjempetrege med oversettelsene! Har nedtelling til 28. mai. Da slipper Amazon.com Flaskepost fra P. Så får de to andre vente på meg i en bokhandel i Norge når sommerferien gjør sitt inntog. Ikke tale om at jeg orker å vente helt til de blir sluppet på Amazon også!
    Kom over bloggen din via Goodreads og storkoser meg med den!

  2. Jeg venter på at venninne bli ferdig m boka og da er det min tur:). Enig at han er den beste krimforfattaren!

  3. Jeg har IKKE lest hele omtalen – bare siste avsnitt om hva du synes… hehe… Jeg har Journal 64 først å lese – SÅÅÅ er jeg klar for Marco effekten. Har planlagt å lese den på en strand ett eller annet sted. Vi får se hvor det blir 🙂

  4. Denne boka gleder jeg meg til å les! Men bør kanskje lese de andre først? Har bare lest «Flaskepost fra P».. Fin omtale!

  5. astridterese

    Jeg har også nettopp lest denne. Den var en virkelig fin bok. Jeg må si at jeg også lurer på hvem Assad er. Men nå fikk vi hvert fall noen skikkelige hint siden han hadde hatt med Lars Bjørn (det er det han heter, den nye sjefen?) å gjøre i Irak. Jeg ser frem til at det kommer flere bøker i denne serien 🙂

  6. Tilbaketråkk: Lars Kepler: “Sandmannen” | Anitas blogg

  7. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2015 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!