Jørn Lier Horst: «Jakthundene»

Jakthundene_image5 På bloggen her ligger det en del omtaler av bøker Jørn Lier Horst har skrevet, og nå er det klart for en til. «Jakthundene» fikk jeg i julegave. Vi møter på nytt Lier Horsts hovedperson, den stødige politimannen William Wisting. I denne boka blir Wisting suspendert og selv satt under etterforskning. Han mistenkes for å ha fabrikkert bevis da han ledet etterforskningen i en straffesak for 17 år siden, da en ung jente ved navn Cecilia Linde ble drept. Nå, etter så mange år, viser ny etterforskning at bevisene som felte gjerningsmannen var forfalsket. Mediene er straks på saken. Nå er det Wisting som jages. Han jobber i hemmelighet på egen hånd for å finne ut hvem av kollegaene som konstruerte det falske beviset, og hva som egentlig skjedde den gangen. Han får hjelp av sin datter, VG-journalisten Line, men også fra svært uventet hold. Så plutselig, blir en ny ung jente borte.

Dette var rett og slett en knallbra krim, kanskje den beste jeg har lest om Wisting så langt. Handlingen drives framover, og man er med hele veien. En krim som «sitter», skal være slik at man knapt kan legge den fra seg, etter min mening. Og denne boka var slik – «vent da, jeg skal bare lese litt til…» Sidene blar seg over helt av seg selv. Og ikke minst framstår Wisting fortsatt som troverdig, uten noen som helst overnaturlige evner, han er verken MacGyver eller Supermann. Han har styrker og svakheter som alle andre mennesker har.

Kan bare avslutte med å anbefale boka – nei, forresten: BØKENE. Les alle bøkene til Jørn Lier Horst om du ikke har gjort det. Mye god krim å glede seg til!

9 responses to “Jørn Lier Horst: «Jakthundene»

  1. Les bok av Horst på skulen, men den har endå ikkje fallt heilt i smak, men eg trur eg skal lese denne, for den høyrtes litt meir interessant ut enn dei andre. 😀 Veldig bra omtale, gler meg til å ta fatt på boka 🙂

  2. Så veldig enig! Jeg porsjonerer ham ut, sammen med Tom Kristensen, så jeg ikke skal lese meg lei. Da har jeg alltid en god tilgode 😀

  3. Veldig enig! Jeg har lest dem alle sammen og håper endelig det kommer mer bøker om Wisting 🙂
    Ønsker deg en fin helg!

  4. Virker som spennende krim! Sånt liker jeg godt å se på tv, men etterhvert har jeg skjønt at jeg ikke bør gå glipp av bøkene til Jørn Lier Horst 🙂

  5. Veldig enig med deg, jeg har noen bøker av JLH til gode, så jeg kan se frem til flere gode krimbøker i 2013 🙂

  6. Har akkurat lest Jakthundene og kan bare anbefale på det varmeste sammen med hele serien til JLH. jeg oppdaget JLH for 2 år siden…Jo Nesbø var til da min favoritt….Nå er det JLH, han skriver så du tror på det, og stadig skjer ting som du leser i avisene som ligner på ting som skjer i bøkene hans, han er jo politi og vet alt om politiets arbeid. Det er vel etterhvert akkilleshælen min med Jo Nesbø, det blir så overdrevent, at det ikke er troverdig. Har lest alle JLH sine bøker. Han skriver med korte kapitler, noe som gjør at du bare må lese ett kapittel til…..ett til. Jakthundene er drivende spennende.

  7. Jakthundene står på vent, har lest dei andre bøkene om Wisting. Etter det eg har lest av omtalar, er denne den beste hittil. Det lovar bra!

  8. Tilbaketråkk: Mammutsalget 2014 | Anitas blogg

  9. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2015 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!