Jørn Lier Horst: «Bunnfall»

I Stavern er det midtsommer, og det blir gjort flere uhyggelige funn i strandkanten. En avkappet venstrefot i en joggesko blir skylt opp på stranda før det dukker opp en fot til, også det en venstrefot. Hva har skjedd? Stammer føttene fra en ulykke, eller er flere personer blitt drept, partert og dumpet? Kan de ha drevet til området fra fjernere strøk? Men det stopper ikke her: I løpet av én sommeruke blir det funnet enda to venstreføtter i Larviksområdet. William Wisting blir satt på prøve her. Kan føttene stamme fra kjente forsvinningssaker i området? Flere eldre menn er blitt sporløst borte, blant annet noen fra et aldershjem. Et par kvinner er også forsvunnet, deriblant en som jobbet på det samme aldershjemmet.

Etterhvert dukker også Wistings journalistdatter Line opp, og saken hun skriver på viser seg etterhvert å kunne knyttes til kriminalsaken hennes far jobber med. Sammenhengen kommer sakte men sikkert for en dag. Det er spennende underveis og neglebitende oppklaring av saken. Som vanlig skriver Jørn Lier Horst kjempebra. Ikke mye surr eller utenomplapring her, noe som er helt etter min smak. Det hadde vel også passet dårlig med mye tørrprat når sindige Wisting er hovedpersonen i bøkene. Jeg liker forresten spesielt godt at personskildringene hans på en måte blir…jeg tror menneskelige er det rette ordet.

1 responses to “Jørn Lier Horst: «Bunnfall»

  1. Jeg holder også på med denne og har gjort det i en måned…, det er litt treg lesing når jeg leser fra Iphonen. Men historien er bra, og jeg liker måten Lier Horst skriver på 🙂

Kommentarer er alltid hyggelig!