Tore Skeie: «Jomfruen fra Norge»

VisBildeServlet Jeg har tidligere lest en bok av Tore Skeie, nemlig den han skrev om adelsmannen Alv Erlingsson, omtalen kan du lese her. Som du kan se av omtalen, så ble jeg veldig begeistret for boka. Så det var en selvfølge å sjekke ut den neste boka Skeie har skrevet, nemlig «Jomfruen fra Norge». Etter å ha stått på venteliste på biblioteket en stund, så fikk jeg endelig lånt den.

Vi befinner oss i årene rundt 1300, og det handler om bakgrunnen for Norges unionstid. Jomfruen tittelen henviser til, er Håkon V sin datter Ingeborg (født 1301), som han har med sin dronning Eufemia. Hun ble brukt som en brikke i spillet mellom de sterke mennene som styrte den gang. Før Ingeborg fyller ett år, lover Håkon henne bort til den rundt 20 år eldre hertug Erik av Sverige. Seks år senere bryter han imidlertid forlovelsen, og han lover i stedet Ingeborg bort til den syv år gamle svenske tronarvingen Magnus Birgersson. Til slutt blir hun likevel giftet bort til sin første forlovede hertug Erik. Da hun står brud, er Ingeborg Håkonsdatter elleve år gammel.

Boka dreier seg først og fremst om forholdet mellom Erik og Håkon. Skeie gir den elegante, vakre svenske hertugen beskrivelsen «destruktivt geni» i boka, på grunn av alle intrigene han skapte både i Norge, Sverige og Danmark. Makt ville han ha, om det så måtte til at han kriget mot sin bror kong Birger av Sverige og sin svigerfar kong Håkon av Norge. Han løy, svek og lurte mange opp i stry. Håkon framstår forøvrig som den store taperen, til slutt er det «bare» datteren sin han har å tilby overmannen sin. Det norske rikets selvstendighet er på vei mot undergangen.

Jeg synes Skeie har skrevet nok en bra bok. Det er så man kan se personene for seg mens man sitter og leser. Man kan se for seg at hele bygder brennes ned, at hoder ruller og at borger bygges. Språket er ledig og det er lett å følge personene og hvem de er, eller var.  Skeie må ha hatt litt av en jobb med å gjøre research. Det er nesten mest fascinerende å tenke på at alt dette faktisk har skjedd i virkeligheten. Jeg håper inderlig at Skeie fortsetter å skrive bøker fra denne perioden, for dette er spennende lesning, synes jeg. Anbefales!

2 responses to “Tore Skeie: «Jomfruen fra Norge»

  1. Jeg liker godt å lese historiske romaner, så bøkene til Skeie skal jeg definitivt se etter – takk for lesetips 🙂

  2. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2015 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!