Mons Kallentoft: «Vattenänglar»

vattenanglar-kallentoft_mons-19023740-frntSom jeg skrev her, så var planen å lese Mons Kallentofts bok «Vattenänglar» i sommer. Den norske tittelen er «Engler i vann», men jeg har lest boka på svensk – av den enkle årsak at svensk pocket kan bestilles på nettet til noen få tiere per stykk. Og at det å lese svensk er like greit som å lese norsk. Vel, uansett; boka er allerede utlest.

Dette er den første boka i en ny serie Mons Kallentoft har skrevet med politikvinnen Malin Fors i hovedrollen. Den forrige serien hadde årstidene som tema, nå er temaet de fire elementene. Og som man kan se, starter han med vann. Plottet er som følger: I et av Linköpings finere strøk finner politiet to lik i en jacuzzi. Et ektepar er blitt skutt på nært hold. Imidlertid er det viktigste spørsmålet for Malin og resten av etterforskerne hvor ekteparets datter er blitt av. Hun er sporløst borte. Lille fem år gamle Ella, adoptert fra Vietnam, er som sunket i jorden. Alle søk etter henne er resultatløse. Hva har skjedd? Har noen tatt henne med seg? Det som er helt sikkert, er at det haster om politiet skal finne henne i live.

En annen ting som er sikkert, er at jeg likte boka. I det hele tatt synes jeg Kallentofts bøker bare blir bedre og bedre. Hovedpersonen Malin er i god krimtradisjon temmelig skakkjørt. Ensom, alkoholiker, på jakt etter kjærlighet og med litt ambivalente forhold til både kjæresten sin og datteren sin. Men hun framstilles liksom sympatisk allikevel. Og man lurer: FAller hun utfor stupet nok en gang? Det som kan forstyrre litt med måten Kallentoft skriver på, er at han fortsatt har med små kapitler i kursiv der de dødes tanker/stemmer kan leses. Jeg blir liksom ikke helt fortrolig med det, selv om det er mindre forstyrrende i denne boka synes jeg. Men uansett; en bra bok, som jeg slukte. Så det er ikke annet å gjøre enn å anbefale den videre!

Her er linker til de andre Malin Fors-bøkene og omtalene jeg har skrevet om dem:
«Midtvinterblod»
«Sommardöden»
«Höstoffer»
«Vårlik»
«Den femte årstiden»

Har du forresten husket å bli med på blogghopp der du forteller hvilke bøker du har planer om å lese i sommer?

3 responses to “Mons Kallentoft: «Vattenänglar»

  1. Måtte jo notere denne ned. Har hatt bøkene til denne forfatteren lenge på lista nå. Har jo hørt mye godt om dem, og skakkjørte hovedpersoner liker jeg. Morsomt at elementene er i fokus i den nye serien. Tror jeg da skal lese årstidene først. Kos deg og takk for fin anmeldelse!:)

  2. Ja, dette var bok jeg også likte. Har notert meg Mons Kallentoft som en ny favoritt, sammen med Ninni Schulman, to flotte svenske krimforfattere. Har skrevet på bloggen min om bøker av begge.

  3. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2015 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!