Leserprofil: Anita

Tora på bokmerker.org har en liten morsom leserundersøkelse på bloggen – eller en slags presentasjon om du vil. Jeg hiver meg med:

1. Hvilken bok leste du sist?
Johan Theorins «Sankta Psyko» – omtale her!

2. Hvilken bok skal du begynne på nå?
Jeg har nettopp begynt på Jørn Lier Horsts nyeste, «Hulemannen». Og jeg skal snart ta fatt på Vilhelm Mobergs utvandrerhistorie. Den har jeg lest før, men jeg synes den var så bra at jeg gleder meg til å lese den på nytt.

3. Er det mest mannlige eller kvinnelige forfattere i bokhyllen din?
Mannlige, uten at jeg helt vet hvorfor.

4. Teller du alltid hvor mange sider du har igjen av en bok, eller tenker «nå har jeg kommet en fjerdedel/halvparten» eller lignende?
I så fall skal boka være fryktelig kjedelig. Det hender imidlertid at jeg tenker «å neeei!» når jeg nærmer meg slutten på en knallbra bok.

5. Hvordan velger du hvilke bøker du vil lese? (For eksempel omslag, tips fra venner, anmeldelser, topplister, blogger osv)
Blir ofte nysgjerrig når jeg leser om gode bøker på andre blogger. Topplister og omslag bryr jeg meg ikke så mye om.

6. Når er en bok for lang?
Jeg må innrømme at å starte på bøker som overskrider 800-900 sider sitter langt inne. I så fall skal mursteinen være bra og fenge umiddelbart.

7. Leser du like gjerne på engelsk (hvis det er originalspråket) som på norsk?
Ja, det gjør jeg. Har lest endel engelsk i det siste, og det er jo altfor lettvint å bestille noe nytt til Kindlen… Og så leser jeg mange bøker på svensk også.

8. Hvilken bok var den siste du bare måtte overtale ALLE vennene dine til å lese?
Det er vel ingen bok jeg har prøvd å overtale ALLE til å lese. Men for de som svinger innom bloggen her og leser dette, kan jeg jo slå et slag for Britt Karin Larsens nyyydelige bøker om folket på Finnskogen: «Det vokser et tre i Mostamägg», «Himmelbjørnens skog», «Som steinen skinner» og «Før snøen kommer». Vakkert, vakkert!

9. Kan du slutte å lese en bok hvis den er kjedelig? I så fall – når gir du opp?
Hvis en bok ikke fenger etter rundt 50 sider, så gir jeg opp. Hvorfor i all verden skal jeg lese kjedelige bøker når det finnes andre bra bøker isteden?

10. Hvilken sjanger er overrepresentert i bokhyllen din – og hvilken finnes ikke?
Nummer en er krim, og nummer to er historiske romaner. Fantasy finnes ikke. Må noe beskjemmet innrømme at jeg ikke har lest Harry Potter engang.

1 responses to “Leserprofil: Anita

  1. Fin leseprofil Anita!:) Helt enig om at Britt Karin Larsens bøker er nydelige!:) Nesten trist man har lest de alle. Ha en fin dag!

Kommentarer er alltid hyggelig!