Smakebit på søndag: «Nothing To Envy: Ordinary Lives in North Korea» av Barbara Demick

6473057481_ce462009e6_o uten navnDenne boka her har jeg holdt på med en stund, og lest litt i den innimellom. Nå er det på tide å lese den ferdig. Skjebnene i boka er mange og tildels rystende. Og ikke minst er det lærerikt å lese om Nord-Korea, dette lukkee landet som i allefall jeg ikke vet så altfor mye om. Her er et lite utdrag:

The execution was to take place on a sandy embankment of a stream not far from the hot springs where he and Mi-ran went on their nighttime walks. About three hundred people had already gathered, the children pushing forward to the front.


Astrid Terese leser den samme boka nå, bare på norsk. Ellers er det bare å klikke deg videre til «Flukten fra virkeligheten» for flere boksmakebiter.

12 responses to “Smakebit på søndag: «Nothing To Envy: Ordinary Lives in North Korea» av Barbara Demick

  1. Intressant att läsa om ett land som är så «stängt».

  2. Den här står på min läslista över böcker jag gärna skulle läsa. Men det verkar vara en bok som också är omskakande!

  3. Oj,denne kunne jeg tenkt meg å lest, syntes det er viktig å lese bøker om dette «lukkede» landet. Tusen takk for tips. Ønsker deg en fin kveld:)

  4. Det är helt säkert intressant att få veta mera om Nordkorea. Tack för smakbiten!

  5. Jeg noterte meg boken da jeg leste om den hos Astrid Terese, mange triste skjebner – men det er lærerikt som du sier å lese om Nord Korea fra et slikt perspektiv.

  6. astridterese

    Den er veldig lærerik denne boken. Det er en mengde ting jeg ikke visste om Nord-Korea. Jeg begynte med boken Ni år på flukt fra helvete før jeg leste denne så jeg var forberedt på hungersnøden. Jeg synes det bare er så grusomt med en styreform som godtar hungersnød blant sine innbyggere uten å hjelpe dem!

    • Var faktisk ikke klar over at boka var oversatt til norsk jeg, fant den tilfeldigvis etter et søk hos Amazon. Og ja – det er mye grusomt å lese om!

Kommentarer er alltid hyggelig!