Spørsmål om bøker

Hos Astrid Terese og Caroline fant jeg disse spørsmålene om bøker. Prøver meg på dem:

Favorittbok i barndommen?
Jeg kunne lese fra jeg var tre år gammel og har vært en lesehest hele livet! Husker at jeg var medlem i Donald Ducks bokklubb, så diverse Disney stod høyt i kurs. Og Astrid Lindgren, selvfølgelig.

Hva leser du nå?
Akkurat nå leser jeg Lene Kaaberbøl og Agnete Friis’ «Gutten i kofferten».

Dårlig bokvane?
Ikke så mange, tror jeg, foruten å drasse hjem alt for mange bøker slik at Mount ToBeRead blir altfor høy…

Verste boka du har lest?
Kommer på at «Trist som faen» av Ari Behn var en skuffelse, men om det var den verste jeg har lest er jeg ikke sikker på.

Beste boka du har lest i år?
Tror det må bli Carolina de Robertis’ «Det usynlige fjellet». Anbefsles på det varmeste!

Favorittforfatter?
Siden jeg er glad i krim, må jeg si Jo Nesbø og Henning Mankell. Utenom krim må det bli Anne Karin Elstad.

Favorittbøker?
Ovennevnte «Det usynlige fjellet» er en favoritt. Markus Zusaks «Boktyven» er en annen. I tillegg til endel gode krimbøker, som for eksempel Henning Mankells «Et skritt etter».

Kan du lese på bussen?
Ja, mer enn gjerne! Men jeg tar buss svært sjelden, altså…

Hvor er din favorittplass å lese på?
Kommer an på humøret, men godstolen i lesekroken min er bra. Hvis den ikke er okkupert av katten akkurat da. Da får jeg ty til kjøkkenet eller sofaen i stua.

Hva tenker du om å låne bort bøker?
Det går veldig fint! Hvorfor ikke?

Lager du eselører i bøkene dine?
Det må jeg innrømme at jeg gjør. Er slapp med «ordentlige» bokmerker.

Skriver du noen gang i bøkenes marg?
Nei, det gjør jeg aldri.

Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Leser mest på norsk, men også en del svensk. Har ambisjoner om å lese flere engelske bøker.

Hva får deg til å elske en bok?
Litt floskelaktig, men når man leser så tid og sted forsvinner er det et veldig bra tegn. Og at man bare MÅ lese videre mens man venter på at kaffen skal bli ferdig, potetene skal koke….

Favorittsjanger?
Krim, definitivt. Jeg elsker en god krimbok, og det bærer vel bloggen min preg av for å si det pent…

Sjanger du leser sjeldent (men skulle ønske du leste mer av)?
Har vel kun lest en chick lit i mitt liv. Men vet ikke om jeg kommer til å lese mer av det. Jeg skulle derimot ønske jeg leste flere biografier.

Favorittbiografi?
Har lest Hillary Clintons biografi «Living History», og den likte jeg veldig godt. Jeg hadde også sansen for Madeleine Albrights «Madame Secretary». Og har altså som nevnt over et ønske om å lese flere biografier.

Har du noen gang lest en selvhjelpsbok?
Det nærmeste jeg kommer er vel Elizabeth Gilberts «Eat Pray Love», og den er jeg nok litt usikker på hvordan jeg likte…

2 responses to “Spørsmål om bøker

  1. Ah, jeg glemte Eat, Pray, Love 🙂 (Ikke det at jeg har lest den, men den står på skal-lese listen min.)

    Jeg har ikke lest Det usynlige fjellet, men etter å ha lest anmeldelsen din setter jeg den på listen 🙂

  2. Er utrolig spennende å lese slike lister som dette!

Kommentarer er alltid hyggelig!